Odstąpienie od umowy przez konsumenta
Zmiany w prawie dla e-sklepów już w grudniu.
25 grudnia 2014 roku wchodzi w życie nowa ustawa o prawach konsumenta.
W związku z powyższym warto przygotować się już teraz. Czy zmiany będą korzystne dla sklepów internetowych okaże się w praktyce. Wielu właścicieli internetowych biznesów nie patrzy na zmianę prawa przychylnym okiem. Jedno jest pewne – ustawa wchodzi w życie i bezwzględnie każdy sklep będzie się musiał się do nich dostosować.
Po pierwsze – wydłużenie terminu rezygnacji z zawartej umowy
Termin odstąpienia od umowy wydłużony został z 10 do 14 dni. Oznacza to, że klient ma aż 14 dni na poinformowanie sprzedawcy o zwrocie towaru bez podania przyczyny. Co istotne, jeśli ostatni dzień odstąpienia wypada w dzień ustawowo wolny od pracy, termin ulega przedłużeniu do pierwszego dnia roboczego, który wypadnie po tym terminie. Oczywiście klient sklepu internetowego nie musi podawać jakichkolwiek przyczyn zwrotu, a sprzedający nie może uzależniać od tego przyjęcia zwrotu.
W przypadku zamówienia, którego składniki zostały dostarczone w różnych terminach (np. chwilowy brak w jednego z zamówionych towarów w magazynie i dostarczenie go w ciągu kilku dni) 14 dniowy termin odstąpienia od umowy jest liczony od dnia dostarczenia ostatniego elementu złożonego zamówienia.
Po drugie – koszty odstąpienia
Ustawodawca dokładnie określił, że sprzedawca nie może wymagać od klienta poniesienia dodatkowych kosztów niż koszt wysyłki do sprzedawcy zwracanego towaru. W związku z powyższym niedozwolone jest obarczenie konsumenta kosztami dostawy do niego towaru, a także pomniejszenie o nie zwracanej wartości zamówienia.
Jedyne koszty jakie poniesie kupujący to koszty wysyłki towaru do przedsiębiorcy od którego dany towar kupił. Niezbędne jest poinformowanie konsumenta o tym jeszcze przed zakupem.
Po trzecie – forma odstąpienia od umowy
Oświadczenie o odstąpieniu od umowy może zostać złożone bezpośrednio w siedzibie sprzedawcy, poprzez e-mail, formularz na stronie internetowej lub nadane listem poleconym a także w trakcie rozmowy telefonicznej.
Wydaje się więc, że najlepszym wyjściem dla e-sklepów jest stosowanie na swojej stronie odpowiedniego formularza zwrotu w formie elektronicznej – dzięki temu zarówno klient jak i sprzedawca będą pewni, że chęć zwrotu została zgłoszona.
Po czwarte – termin zwrotu pieniędzy
Po otrzymaniu zgłoszenia zwrotu zakupionego towaru przedsiębiorca ma 14 dni na zwrot środków klientowi i bynajmniej nie chodzi o 14 dni roboczych lecz kalendarzowych. W ustawie zostało to wyraźnie określone. Zwrotu należy dokonać używając takich samych środków płatniczych jakich użył konsument, z wyjątkiem sytuacji gdy kupujący zgodził się na inną formę.
Co jednak, gdy chęć zwrotu została zgłoszona, ale towar nie wrócił do sprzedawcy? Ustawodawca również przewidział taką sytuację. Sprzedawca ma możliwość wstrzymania się ze zwrotem środków do momentu otrzymania towaru lub otrzymania potwierdzenia wysyłki do niego rzeczy.
Nowe prawo niesie ze sobą kilka bardzo ważnych zmian do których każdy sklep internetowy będzie musiał się przygotować wcześniej. Zmian zarówno od strony regulaminu jak i, co równie ważne, od strony obsługi klienta. Od sprawnego wdrożenia tych zmian może zależeć utrzymanie się sklepu na rynku.